2024




IFPI svetovna konferenca za pravice priobčitve javnosti v Londonu

Datum: 12. 06. 2024

Vsakoletna svetovna konferenca mednarodnega združenja fonogramske industrije IFPI je tokrat potekala v Londonu, 22. in 23. maja.

 

 

Udeleženci, ki predstavljajo glasbene založbe, kolektivne organizacije za upravljanje pravic proizvajalcev fonogramov ter nekatera druga interesna združenja, so se prvi dan srečanja udeležili delavnice o inovacijah na področju licenciranja javne priobčitve. Drug z drugim so govorili o primerih dobre prakse ter izmenjali izkušnje reševanja konkretnih izzivov, s katerimi se soočajo trgi različnih držav.

Drugi dan konference je bil posvečen pregledu poslovanja v letu 2023 in analizi finančnih rezultatov ter trendov, novostim na področju licenciranja izdajateljev radijskih in TV programov, pregledu ključnih kazalnikov in novih pomembnih pravnih odločitev, ki bodo verjetno krojile poslovne odločitve v bodoče.

Ena od tem konference je bila izboljšanje sistema delitve nadomestil, poseben poudarek pa je bil dan uporabi mnogoterih orodij umetne inteligence v kolektivnem upravljanju.




Generalna skupščina SCAPR 2024 v Johhanesburgu in vabilo v Ljubljano 2025

Datum: 10. 06. 2024

49. generalna skupščina mednarodnega združenja SCAPR se je konec maja v treh dneh odvila v Južni Afriki. Upravljanje pravic izvajalcev, rezultati, trenutno aktualne teme s področja upravljanja pravic ter izzivi, ki čakajo organizacijo v prihodnosti, so bile glavne teme skupščine. Tokrat je bil poudarek, glede na lokacijo skupščine, na upravljanju pravic v Afriki, ki je zelo hitro rastoč trg.

 

 

Mednarodna organizacija za zaščito pravic izvajalcev SCAPR povezuje 56 kolektivnih organizacij iz 41 držav, ki ščitijo pravice izvajalcev. V letu 2023 so članice zbrale skupno 949 milijonov EUR, v letu 2022 pa 875 milijonov evrov. Članice SCAPR so imele ob koncu leta 2023 sklenjenih 790 medsebojnih pogodb o zastopanju, od tega je bilo samo v letu 2023 sklenjenih 60 novih pogodb.

Na tokratni generalni skupščini so bili v 12-članski upravni odbor imenovani štirje novi člani. Annie Morin iz Kanade (Artisti), Robert Mello iz Brazilije (ABRAMUS), Kyoko Kojima z Japonske (CPRA/GEIDANKO) in Pfanani Lishivha iz Južnoafriške Republike (SAMPRA), ki se bodo preostalim članom pridružili pri določanju usmeritev, politik in oblikovanju strategije razvoja SCAPR, v največjo korist članic združenja.

 

Ob koncu skupščine so organizatorji sporočili še lokacijo jubilejne, 50. generalne skupščine SCAPR-a, ki jo bo med 13. in 15. majem 2025 gostila Ljubljana.


Organizacija jubilejne skupščine je bila zaupana AIPA in IPF, ki kot odličen primer sodelovanja med organizacijama obljubljata vsebinsko izjemno bogat dogodek, kot sta na skupščini izpostavila direktorja Viljem Marjan Hribar (IPF) in Gregor Štibernik (AIPA).

 

 




Okrogla miza »Zakon o medijih: Oda radosti?«

Datum: 17. 05. 2024

Si ob predlogu novega Zakona o medijih res lahko zavrtimo čudovito in energije polno Beethovnovo Odo radosti ali pa je predlog bolje pospremiti s katero od žalostink? O tem so na okrogli mizi z naslovom »Zakon o medijih: Oda radosti« v Teatru Antona Podbevška v Novem mestu 7. 5. 2024 razpravljali nekateri deležniki, ki nad predlogom niso bili ravno navdušeni.

Zakaj naslov okrogle mize »Zakon o medijih: Oda radosti?« 7. maja 2024 je minilo natanko 200 let od premierne izvedbe Ode radosti, ki temelji na deveti simfoniji Ludwiga Van Beethovna. Leta 1972 je Svet Evrope razglasil Odo radosti za svojo himno, leta 1985 pa so jo predsedniki držav in vlad razglasili za uradno himno Evropske unije. Himna nima besedila in je inštrumentalna. Zakaj le? Politiki so se zavedali množice raznolikih jezikov (tedanjih in bodočih) držav članic EU in so zaradi občutljivosti vprašanja ter zaradi spoštovanja temelja vseh naših kultur zavrnili možnost favoriziranja le enega izbranega jezika. In kako našim jezikom kaže danes, na 200. rojstni dan Ode radosti?

 

 

Z uvodom v okroglo mizo je postregel radijski voditelj Jure Longyka, na njej pa so razpravljali glasbenik Nikola Sekulović, prof. dr. Suzana Žilič Fišer, univ. dipl. nov., Viljem Marjan Hribar, direktor IPF, k. o. ter glasbeni urednik Žiga Klančar. Dotaknili so se predvsem vprašanja kvot slovenske glasbe, ki je za radijske programe brez  statusa posebnega pomena predlagan v višini najmanj 20 odstotkov števila vseh skladb predvajanih v oddajnem času, odnosa medijev do slovenske glasbe, prav tako pa so izmenjali mnenja glede upoštevanja uporabe glasbe domačih izvajalcev v slovenskem jeziku, saj se predlog zakona glede jezika ne opredeljuje natančno.

 

Kvote v različnih dnevnih pasovih (ne le enem!) so podprli vsi razpravljavci, mnenja pa so se kresala glede same definicije slovenske glasbe: ali je to slovenski jezik (podlaga v Evropski konvenciji o varstvu človekovih pravica ECHR) ali pa slovensko glasbo določa slovenska produkcija oz. slovenski ustvarjalci? Večinsko so se gostje strinjali, da je pomembno podpreti vse slovenske glasbenike ne glede na jezik, vendar je ravno jezik tisto, kar je najbolj oprijemljiva definicija slovenske glasbe skladno z mednarodnimi konvencijami, stališči Evropske komisije, posredno pa jeziku kot kriteriju v eni svojih odločitev pritrjuje tudi Sodišče Evropske unije. Seveda pa se ob tem odpira vprašanje slovenskih izvajalcev, ki ustvarjajo v tujih jezikih.

 

 

Viljem Marjan Hribar je povedal, da je bil povprečni delež slovenske glasbe v radijskih programih do ukinitve obveznih kvot vse do 50 % z manjšimi odkloni po posameznih letih. Danes, ko obveznih kvot za radijske programe brez posebnih statusov ni, pa je povprečni delež za vse radijske programe le še 30 %. Prav tako zagovarja uvedbo kvot na podlagi jezika, saj mora biti državi v interesu, da ohranja jezik, glasbenim urednikom pa nič ne preprečuje, da kljub določitvi kvot z uporabo skladb v slovenskem jeziku ne umestijo v program tudi slovenskih skladb, ki niso izvajane v slovenskem jeziku.

 

 

Profesorica Suzana Žilič Fišer je izpostavila pomembnost 'vzgoje' radijskih poslušalcev, saj se radio kot medij prehitro izgubi v izključno marketinškem smislu, namesto da bi s frekvencami, ki so javno dobro, prvenstveno izobraževal, tako z glasbo kot z drugimi vsebinami. Povedala je tudi, da je za začetek potrebno sploh točno definirati, česa si kot država želimo, saj so vsi deležniki glede teh vprašanj že dolgo na različnih bregovih. Medijske hiše zagovarjajo svojo miselnost, izvajalci pa vse premalo sami naredijo za to, da bi se kaj spremenilo. Radijski prostor po njenem mnenju še nikoli ni bil tako velik in močan, pa tako neraznovrsten.

 

Mnenja je, da je potrebno postaviti več takšnih možnosti oz. rešitev, ki bi pomenile razvoj slovenske glasbe in raznolikost medijskega prostora. Rešitve, kot so na vidiku sedaj, so po njenem mnenju le delne. Skozi medijski prostor naj se zagotovi državna podpora slovenskim izvajalcem. Vidi več možnih rešitev, poleg kvot še državno podporo v smislu finančnih sredstev slovenskim ustvarjalcem, projektom, zato da se lahko s slovensko glasbo umeščajo v medijske vsebine.

 

 

Tudi Nikola Sekulovič je posebej poudaril, da zagovarja predvsem glasbene izvajalce in ne izrazito ekonomsko usmerjene miselnosti. Želi, da se zastavi res dobrobiten zakon, tudi, če je zaradi tega morda potrebna kakšna 'kolateralna prilagoditev'. Omenil je zadnje poročilo UMAR in odziv nanj, saj se visokoleteči cilji Slovenije o blaginji, produktivnosti, o znanju in pameti, ne uresničujejo. Z Viljemom Hribarjem sta se strinjala, da je kar nekaj posrednih pozitivnih učinkov, ki bi jih prinesle kvote in spodbujanje slovenskih ustvarjalcev v medijih. Vsak odstotek povečanja slovenske glasbe povečuje možnost, da denar ostaja v Sloveniji, posledično seveda tudi v slovenskem proračunu.

 

Viljem Hribar se je v nadaljevanju navezal na besede profesorice Žilič Fišer, da slovenski medijski prostor ni raznovrsten, izdajateljev je veliko, programov je veliko, vendar so lastniki isti z enako programsko shemo na mnogih programih. Nekaj lastnikov obvladuje 90% vseh zasebnih medijev. Na vprašanje Jureta Longyke kakšne težave se iz tega porajajo, je odgovoril, da je to tema, ki je za imetnike pravic velika bolečina. Slovenski izdajatelji so namreč postali velemojstri v ustvarjanju odkritih in prikritih mrež ter prikrivanju lastništva, posledično tudi obvodih glede samega oglaševanja, torej financiranja dejavnosti. Oglasi se tržijo preko tretjih, povezanih oseb. Na ta način se prikrivajo prihodki, od katerih pa se odmerja nadomestila za imetnike pravic. S tem so imetniki še dodatno oškodovani. Dotaknil se je še vprašanja kvot za tematske radije, kjer kvote niso predvidene. S tem zakon vnaša novo možnost obvoda uporabe slovenske glasbe, saj izdajateljem radijskih programov le-teh ni težko prekvalificirati v tematske programe in se tako izogniti vsaki regulaciji, vezani na kvote.

 

Profesorica Žilič Fišer je na vprašanje voditelja ali nov predlog zakona to problematiko kaj naslavlja, odgovorila, da predlog tega ne rešuje, da sicer navaja razkritje lastništva, vendar te težave ne rešuje.

 

Viljem Hribar je poudaril, da radio živi in ostaja osrednji slušni medij in bo po napovedih tudi ostal, ravno zaradi tega je še kako pomembno, da se sedaj uredi sistem tako kot je potrebno. Osnovno sredstvo radijske dejavnosti je glasba! Slovenska glasba je brez dvoma nacionalni interes. Frekvence so javno dobro in vsak radijski program, ki upravlja s frekvenco kot javnim dobrim, mora državi in družbi nekaj za to uporabo vrniti, najmanj uporabo in promocijo slovenske glasbe!

 

 

Longyka ob zaključku: Izvrstne slovenske muzike na terenu je ogromno, medijska slika pa tega ne odraža! Zaključi z drobno anekdoto: Na dan okrogle mize, pred 200 leti je bila premiera Beethovnove 9 simfonije z Odo radosti na Dunaju, sam Beethoven je dirigiral v tej premieri, v tej prvi izvedbi, bojda zelo intenzivno s telesom, ampak v resnici ne, bil je že preveč gluh, da bi to lahko počel. Michael Umlauf je bil dejanski dirigent, ki so mu glasbeniki sledili. Kaj pravi te anekdota: ne moreš dirigirati, regulirati nečesa, česar ne slišiš, tako da upamo, da bodo tudi te besede slišali zakonodajalci in v končni zakon o medijih, ki bo sprejet, kaj tega vnesli. 

 

Okroglo mizo, celoten posnetek si lahko ogledate tukaj, sta pripravila GLOSA SKG in IPF, k.o..

 

Podobne novice: Po več letih slovenska skladba med najbolj predvajanimi na radijih v 2023

 

Foto: Tadej Majhenič

 




Otu Pestnerju zlata piščal za življenjsko delo, Masayah odnesla kar dve, Joker Out izvajalci leta in Masharik novinci leta

Datum: 09. 05. 2024

Vir: STA, Siol

Foto: Tadej Majhenič

 

V novomeškem Anton Podbevšek Teatru so včeraj podelili desete strokovne glasbene nagrade zlata piščal. Za izvajalca leta je že tretjič pripadla skupini Joker Out, hip-hop izvajalka Masayah je odnesla zlati piščali za album leta in skladbo leta Zavedno, novinci leta so postali Masharik. Nagrado za življenjsko delo je prejel Oto Pestner.

 

 

Kulturno-umetniško društvo Zlata piščal je nagrade za posebne dosežke na področju slovenske popularne glasbe v preteklem letu letos jubilejno podelilo že desetič zapored. Nominiranci in dobitniki nagrad so bili izbrani s točkovanjem strokovne glasbene akademije med skoraj tisoč prijavljenimi deli in izvajalci.

 

Petčlanska indie rock skupina Joker Out, ki deluje od leta 2016, je nagrado za izvajalca leta prejela že v letih 2021 in 2022. Leta 2020 je skupina prejela tudi zlato piščal za novinca leta.

 

 

V preteklem letu so s svojo glasbo odlično zajadrali evrovizijski val izven meja Slovenije in se podali na evropsko turnejo, na razprodano britansko turnejo z irsko skupino Wild Youth, razprodali so Areno Stožice in se uvrstili na seznam sto omembe vrednih evropskih glasbenih izvajalcev (Artists to Watch 2023). Vse to je botrovalo temu, da so si prislužili še tretjo zlato piščal za izvajalca leta.

Za to kategorijo nagrade so bili sicer nominirani še Fed Horses, Freekind, Kokosy, Mrfy, Nina Pušlar in Žan Serčič.

 

Dve zlati piščali, za album leta in za skladbo leta, je letos domov odnesla prodorna primorska raperka, RnB pevka, kitaristka in lanskoletna novinka leta Masayah, ki je bila nominirana tudi v kategoriji za izvajalca leta.

 

Svoj zmagovit albumski prvenec Zavedno je Masayah predstavila aprila lani. Med raznovrstnimi skladbami z močno osebno noto, kot so Ni Panike, Tujci, Samo Otrok, Ne me klicat in druge, je tudi skladba leta Zavedno.

 

Tričlanska gorenjska skupina Masharik, ki jo sestavljajo Maša Bogataj, Luka Zemljič in Bojan Marinko, je v zrak dvignila zlato piščal za novinca leta. Nominirani so bili tudi za skladbo leta Brat moj, ki je šele njihov drugi singel. Masharik sicer ustvarjajo v slovenščini in s svojimi besedili skušajo opomniti na vrednote skupnosti, iskrenosti in ljubezni.

 

 

Strokovna glasbena akademija je zlato piščal za življenjsko delo tokrat podelila Otu Pestnerju, katerega izjemna solistična diskografija in skladbe, pri katerih je sodeloval kot vokalist, avtor, tekstopisec, skladatelj ali aranžer, po mnenju strokovne komisije presegajo meje merljivega.

 

 

V spomin poslušalcev je zasidran kot član skupin New Swing Quartet, Alpski kvintet in Anima singers, pa tudi kot izvajalec nepozabnih popevk, kot so Trideset let, Vrača se pomlad in Tople julijske noči. Je tudi avtor preštevilnih brezčasnih skladb drugih izvajalcev, kot so Poštar zvoni samo dvakrat, Vrniva se na najino obalo in Če je življenje sreča.




Po več letih slovenska skladba med najbolj predvajanimi na radijih v 2023

Datum: 09. 05. 2024

IPF vsako leto predstavi uradne podatke o največkrat predvajanih skladbah na slovenskih radijskih postajah v minulem letu, prav tako pa tudi zadnje trende radijskega dogajanja pri nas.

 

 

Veliko (vsekakor preveč) let med najbolj predvajanimi skladbami ni bilo domačih. Leta 2022 je bila prva slovenska skladba šele na 48. mestu. Na predstavitvi pa je direktor IPF, k.o. Viljem Hribar razveselil navzoče z informacijo, da se je stanje v letu 2023 drastično spremenilo: prišli so Joker Out. V minulem letu so bili namreč z Carpe Diem na drugem mestu največkrat predvajanih skladb, ki so jih zavrtele radijske postaje. V roke fantov Joker Out, ki na dogodku niso bili prisotni, saj v tujini snemajo novo ploščo, je po njihovem predstavniku šla nagrada IPF za Največkrat predvajano slovensko skladbo v 2023 ter tudi nagrada za proizvajalca tega fonograma, saj so Carpe Diem izdali v samozaložbi.

 

 

Še eno nagrado podelimo domačim izvajalcem in sicer za Najbolj predvajanega domačega izvajalca v preteklem letu nasploh. Tu ni sprememb, saj je ta naziv ponovno osvojila Nina Pušlar, njena skladba Malo, malo je bila v skupnem številu predvajanj na 10. mestu, med prvih 100 pa je imela še pesem Nina, Nina, Nina.

 

 

Podobno je imel med 100 največkrat predvajanih kar dve svoji skladbi tudi Žan Serčič. Na 35 mestu Pusti mi spomin, na 67 mestu pa še Pijan od ljubezni. Sicer je bilo med 100 največkrat predvajanih sedem slovenskih.

 

 

V skupnem številu se je na slovenskih radijih v letu 2023 največkrat zavrtela Miley Cirus s hitom Flowers, ki ji sledijo Joker Out in nato Pink.

 

Najbolj zanimive podatke o radijskem dogajanju smo zbrali tukaj in vas vabimo k ogledu.

Posnetek predstavitve pa v celoti lahko vidite tukaj.

Že deseto leto so bile na isti dan podeljene edine slovenske nagrade za glasbene dosežke zlata piščal. Več o tem dogodku si lahko prebere na tej povezavi.

Pred obema podelitvama pa kolektivna organizacija IPF tradicionalno pripravi okroglo mizo, kjer z gosti poteka debata o najbolj aktualnih temah s področja glasbene industrije, naslov letošnje je bil »Zakon o medijih: Oda radosti?«. Več o tej izredno pomembni temi bomo objavili v posebni izjavi.

 

Vsi omenjeni dogodki so se letos odvijali v Anton Podbevšek teatru v Novem mestu.