2024




VABILO: Okrogla miza: »Zakon o medijih: Oda radosti?«, največkrat predvajana skladba na radijskih programih in podelitev nagrad zlata piščal

Datum: 03. 05. 2024

7. maja 2024 bo minilo natanko 200 let od premierne izvedbe Ode radosti, ki temelji na deveti simfoniji Ludwiga Van Beethovna. Leta 1972 je Svet Evrope razglasil Odo radosti za svojo himno, leta 1985 pa so jo predsedniki držav in vlad razglasili za uradno himno Evropske unije. Himna nima besedila in je inštrumentalna. Zakaj le? Politiki so se zavedali množice raznolikih jezikov (tedanjih in bodočih) držav članic EU in so zaradi občutljivosti vprašanja ter zaradi spoštovanja temelja vseh naših kultur zavrnili možnost favoriziranja le enega izbranega jezika. In kako našim jezikom kaže danes, na 200. rojstni dan Ode radosti?

Kaj o glasbi, obvezni uporabi glasbe v slovenskem jeziku ter odnosu medijev do slovenske glasbe govori aktualni predlog Zakona o medijih? O tem bodo na okrogli mizi, ki jo bo vodil radijski voditelj Jure Longyka, razpravljali:

  • Nikola Sekulović, glasbenik
  • prof. dr. Suzana Žilič Fišer, univ. dipl. nov.
  • Viljem Marjan Hribar, direktor IPF, k. o.
  • Žiga Klančar, glasbeni urednik

Okrogla miza z naslovom »Zakon o medijih: Oda radosti?«, razglasitev največkrat predvajane skladbe na radijskih programih (s komentarjem trendov na radijskih programih) in podelitev nagrad zlata piščal se bodo odvili v torek, 7. maja 2024, v Anton Podbevšek Teatru na Prešernovem trgu 3 v Novem mestu po sledečem vrstnem redu:

  • 17:00 Okrogla miza z naslovom »Zakon o medijih: Oda radosti?«
  • 18:20 Razglasitev največkrat predvajane slovenske skladbe v letu 2023
  • 19:00 Rdeča preproga pred začetkom podelitve Zlata piščal
  • 19:30 Podelitev nagrad zlata piščal 2024

Prosimo vas za potrditev udeležbe na tej povezavi.

Dogodki bodo snemani, zato vas prosimo, da načrtujete prihod vsaj 15 minut pred začetkom posameznih dogodkov.




IPF in AIPA za učinkovitejšo upravljanje pravic na videogramih

Datum: 10. 04. 2024

Kolektivni organizaciji IPF in AIPA sta podpisali pismo o nameri, s katerim želita poenostaviti upravljanje določenih pravic na videogramih, zlasti na videospotih. Glede na to, da so t. i. kratki glasbeni filmi zelo specifično AV delo, je IPF zaprosil za upravljanje pravic na videospotih za izvajalce in filmske producente, AIPA pa za soavtorje. Namen pisma je vzpostavitev organizacijsko in stroškovno učinkovitega načina zbiranja in delitve nadomestil za ta dela.

Na IPF z dolgoletno tradicijo uspešno ščitimo sorodne pravice glasbenih izvajalcev in proizvajalcev fonogramov, a kljub temu vedno iščemo načine, kako še povečati učinkovitost našega dela. Še nekaj izzivov imamo pri videospotih, ki so avdiovizualne oblike glasbenih del, kjer smo ugotovili prekrivanje zaščitenih vlog s siceršnjimi imetniki pravic, ki jih ščiti AIPA. »IPF na fonogramih že upravlja pravice glasbenih izvajalcev in proizvajalcev fonogramov, AIPA pa na videogramih oz. AV delih pravice soavtorjev, izvajalcev in filmskih producentov. Treba je vedeti, da so izvajalci na fonogramih v veliki večini tudi izvajalci na videogramih, proizvajalci fonogramov pa večinoma filmski producenti videospotov,« razlaga direktor IPF Viljem Marjan Hribar.

 

Direktor IPF Viljem Marjan Hribar in direktor AIPA Gregor Štibernik z vodjo projektov na IPF Tinko Rauh in z vodjo pravne službe AIPA mag. Urošem Rožičem.

 

Brez nepotrebnega podvajanja prijav in stroškov

Ker tako IPF kot AIPA, sicer vsak za svojo kategorijo imetnikov pravic, uveljavljata pravice iz naslova uporabe videspotov, morajo ustvarjalci posledično prijavljati dela pri obeh kolektivnih organizacijah: »Takšen pristop podvaja opravila pri kolektivnem upravljanju in po nepotrebnem viša stroške imetnikov pravic, zato smo presodili, da je bolje, da organizaciji vzpostavita sistem upravljanja omenjenih pravic na enem mestu,« pojasnjuje direktor AIPA Gregor Štibernik. T. i. videospoti so, tako kaže tudi tuja praksa, posebna vrsta AV del, ki je tesneje povezana s fonogrami, kot pa s ‘klasičnimi’ AV deli.

 

IPF ima potrebno infrastrukturo

IPF ima za glasbene izvajalce in proizvajalce fonogramov že vzpostavljeno IT infrastrukturo, ustvarjeno bazo podatkov o varovanih delih in bazo imetnikov pravic na varovanih delih ter dostop do mednarodnih baz podatkov o varovanih delih in imetnikih pravic. Na drugi strani znotraj repertoarja, ki ga zastopa AIPA, t. i. videospoti predstavljajo manjši obseg uporabe varovanih del.

Z vidika obeh kolektivnih organizacij je tako smiselno, da se naloge zbiranja in delitve skoncentrirajo na enem mestu. »Po tem, ko smo ugotovili nesmiselnost dvojnega zbiranja podatkov, obračunavanja, deljenja in drugih opravil, moramo zdaj s tem seznaniti vse deležnike, jim to predstaviti in iskati najboljše rešitve upravljanja pravic. Pridobiti je treba tudi soglasja, potem bomo lahko uradno zaprosili za ustrezna dovoljenja,« izpostavlja direktor IPF Viljem Marjan Hribar. Cilj je, da se za vse vrste uporabe fonogramov in videogramov za glasbene izvajalce in filmske producente videospotov pravice upravljajo na enem mestu.

 

Pomemben korak, a še nekaj točk do uresničitve

V IPF izpostavljajo, da pismo o nameri pomeni pomemben korak k optimizaciji zbiranja in delitve nadomestil za vsa glasbena dela. V AIPA pa dodajajo, da pismo o nameri še ni zavezujoči dogovor organov upravljanja kolektivnih organizacij in še ne predstavlja vloge za spremembo dovoljenj v smislu ZKUASP. V obeh kolektivnih organizacijah se strinjajo, da lahko s takšnim načrtom zaščite pravic naredijo največ za svoje člane, ki pa bodo morali koncept podpreti, postopek spremembe dovoljenj pa bo treba izvesti tudi na Uradu za intelektualno lastnino.

 




Znani so nominiranci za Zlate piščali 2024

Datum: 04. 04. 2024

Med skoraj 2000 predlogi je Akademija izbrala tiste, ki so v preteklem ustvarjalnem letu izstopali s svojimi glasbenimi presežki.

Strokovna akademija jih je izbrala v petih kategorijah. Nagrajence bodo razglasili v maju 2024 na podelitvi nagrad, ki bo potekala v živo. 

Kandidate za nominirance so zbrali z javnim pozivom ustvarjalcem in založbam, ki so prijavili skoraj 1000 glasbenih del, ustvarjenih v preteklem letu. Akademija, sestavljena iz strokovnjakov različnih glasbenih strok, je nato pregledala in s točkami ocenila izbor v petih kategorijah: skladba leta, izvajalec leta, album leta, novinec leta in življenjsko delo.

Glasovanje, kot vedno, poteka v dveh krogih. V prvem krogu člani Akademije s točkovanjem oblikujejo nabor petih nominirancev v vsaki izmed kategorij. V primeru istega števila točk je lahko nominirancev v posamezni kategoriji tudi več. V drugem krogu glasovanja člani Akademije s točkovanjem določijo zmagovalce za vsako kategorijo.

Nominiranci za glasbene nagrade Zlata piščal 2024 so:

 

Skladba leta

  • BRAT MOJ - MASHARIK
  • CARPE DIEM - JOKER OUT
  • MALO, MALO - NINA PUŠLAR
  • MLAD - FED HORSES
  • PREPOVEDANA - SIDDHARTA
  • RADA ZNALA BI PLESATI - REGEN
  • ZAVEDNO - MASAYAH

 

Izvajalec leta

  • FED HORSES
  • FREEKIND.
  • JOKER OUT
  • KOKOSY
  • MASAYAH
  • MRFY
  • NINA PUŠLAR
  • ŽAN SERČIČ

 

Album leta

  • ČUDEŽ - TOKAC & EMANUELA
  • ČUSTVENI VRTILJAK - KOKOSY
  • FUSION REACTOR - ŽIGAN KRAJNČAN
  • SINCE ALWAYS AND FOREVER - FREEKIND.
  • ZAVEDNO - MASAYAH

 

Novinec leta

  • 3:RMA
  • ASTRID
  • DORA TOMORI
  • FREEKIND.
  • MASHARIK

 

Življenjsko delo

Nagrajenec za nagrado življenjsko delo bo razkrit na podelitvi.




Konferenca o upravljanju pravic priobčitve javnosti fonogramov v Beogradu

Datum: 20. 03. 2024

Predstavniki kolektivne organizacije IPF in slovenskih proizvajalcev fonogramov so se 20. marca 2024 udeležili regionalne konference o upravljanju pravic priobčitve javnosti fonogramov v Beogradu. So-organizirali sta jo mednarodno združenje fonogramske industrije IFPI ter srbska kolektivna organizacija OFPS.

 

 

Konferenca se je poglobljeno ukvarjala s področji zbiranja nadomestil iz radiodifuznega oddajanja, radiodifuzne retransmisije ter sekundarnega radiodifuznega oddajanja.

 

 

Drugi del konference je bil namenjen temam delitve nadomestil in s tem povezanimi tehničnimi vprašanji. Predstavniki IPF so kolegom iz drugih držav Balkana predstavili svoje dolgoletne izkušnje pri zbiranju nadomestil iz sekundarnega radiodifuznega oddajanja, kjer je IPF razvil orodja in veščine, ki so lahko vzor mnogim drugim državam, vključno z državami, kjer je tradicija kolektivnega upravljanja mnogo starejša kot v Sloveniji.

 




Poslovni obisk predstavnika španske kolektivne organizacije AIE

Datum: 14. 03. 2024

Prejšnji teden smo na poslovnem obisku v Ljubljani gostili predstavnika španske kolektivne organizacije AIE, Alvara Hernandeza Pinzona.

 

 

AIE je kolektivna organizacija, ki zastopa pravice izvajalcev, skupaj z AGEDI, ki je tamkajšnja organizacija za kolektivno upravljanje pravic proizvajalcev fonogramov, pa uspešno sodelujejo in preko skupnega podjetja zbirajo nadomestila od uporabnikov. Iz pogovora smo med drugim izvedeli zelo zanimiv podatek, in sicer da se poplačilnih pravic po španski zakonodaji ne da upravljati drugače kot preko kolektivne organizacije, kar v mnogočem olajša upravljanje tako za uporabnike kot imetnike pravic, saj taka rešitev ponuja večjo pravno varnost in bolj učinkovito upravljanje.

Govorili smo o različnih primerih razlik v zakonodaji in sodni praksi: status podkastov, interaktivnih in neinteraktivnih oblik dajanja na voljo javnosti, videospotov, videogramov, zakonske ureditve samostojnih subjektov upravljanja, prednostih in slabostih »one-stop-shopa«... Podrobneje pa smo se ukvarjali s postopkom oblikovanja tarif po slovenski in španski zakonodaji kot tudi primerjave trenutno veljavnih tarif za radiodifuzno oddajanje ter radiodifuzno retransmisijo.

Uspešno in hkrati prijetno srečanje, ki ga bomo gotovo še ponovili.