Kakšno je bilo glasbeno in poslovno leto 2018?

Datum: 21. 12. 2018

Do konca leta je le še nekaj dni, namenjenih bolj ali manj praznikom, ki jih običajno preživljamo v družinskem krogu. Zato že lahko potegnemo črto in naredimo bilanco nekaterih najpomembnejših dogodkov, ne le čisto odrsko glasbenih, temveč tudi tistih, ki so del glasbenega posla nasploh.

* * * * *

V Ljubljani se je v začetku februarja zgodil že 4. festival in konferenca MENT. Na 12 prizoriščih se je predstavilo 70 glasbenih izvajalcev iz vse Evrope, konference o glasbeni industriji in kreativnosti pa se je udeležilo več kot 400 tujih in slovenskih glasbenih ustvarjalcev. V okviru festivala je nastopil letos že 20 let delujoči slovenski bend Elvis Jackson, med govorci na konferenci pa je izstopal svetovno znani glasbeni založnik Seymour Stein.

* * * * *

Medtem je IPF, k.o. pričel oz. nadaljeval v več pogajanji za sklenitev novih skupnih sporazumov.

Želja IPF, k.o. je, da bi intelektualno lastnino spoštovalo čim več uporabnikov varovanih del, ki posneto glasbo javno predvajajo. Prav zato širi in utrjuje sodelovanje s krovnimi nacionalnimi organizacijami, ki imajo razpršeno mrežo svojih članov. Po podpisanem sporazumu s Študentsko organizacijo Slovenije, so podobnega v letošnjem letu sklenili z Zavodom Mladinska Mreža MaMa.

* * * * *

V finale izbora EMA 2018, 24. februarja, je bilo uvrščenih 8 izvajalcev, zmagala in nato Slovenijo zastopala na festivalu Eurosong, pa je Lea Sirk s skladbo 'Hvala, ne!'.

Foto: Miro Majcen

* * * * *

New Swing Quartet in Oto Pestner so zlatih 50 let na odru s posebnima koncertoma 29. in 30. maja proslavili v preddverju Plečnikovih Križank. Le-te zavzemajo posebno mesto v zgodovini zasedbe New Swing Quartet, prav tako imajo posebno mesto v glasbeni karieri Ota Pestnerja.

* * * * *

IPF, k.o. vsako leto po prejemu in obdelavi sporedov uporabljenih del s strani radijskih programov pripravi analizo predvajane glasbe in trendov. Lestvica največkrat predvajanih skladb na radijskih programih je že osem let stalnica spremljanja trendov v predvajanju glasbe na slovenskih radijskih programih in leto 2017 je prineslo večjo pestrost kot leto 2016. Največkrat predvajana skladba v letu 2017 na slovenskih radijskih programih je bila 'Shape of You' Eda Sheerana. Največkrat predvajana slovenska skladbapa 'Heart of Gold' in BQL.

Trendi kažejo, da slovenski radijski programi predvajajo več novejše glasbe, žal pa se je delež slovenske glasbe v radijskih programih zmanjšal kar za 10%, kar nikakor ni dobro. Med 100 največkrat predvajanimi skladbami je bilo 19 slovenskih, kar je manj kot v letu 2016, ko jih je bilo 27.

* * * * *

V Ljubljani so četrto leto zapored podelili glasbene nagrade Zlata piščal. Društvo Zlata piščal je s pomočjo akademije, ki je ocenjevala bero leta 2017, podelilo pet nagrad, in sicer: skladba leta 2017 je postala Valovi – Gašper ft. Zala Kralj, izvajalec leta 2017 so Koala Voice, album leta 2017 je Magenta, glasbenice Raiven, novinci leta 2017 so MRFY, Zlato piščal za življenjsko delo pa si je po glasovanju akademije prislužil Iztok Mlakar.

* * * * *

V letu 2017 je IPF, k.o. zabeležil 15 % rast prihodkov, ki se bo v prihodnosti še krepila, tudi na podlagi zaključenih pogajanj in podpisanega novega sporazuma s kabelskimi in IPTV operaterji za kabelsko retransmisijo radijskih in televizijskih programov. V šestih letih bodo nadomestila s tega naslova povečana za 6-krat, s čimer se bodo povečala tudi nadomestila za imetnike pravic.

* * * * *

Tolmin je bil tudi letos festivalsko poletno središče Slovenije, s številnimi tujimi in domačimi nastopajočimi, konec junija se je dogajal festival Gora Rocka, ki je v dvanajstih letih prerasel v izjemno zgodbo, ki dokazuje, da prostovoljstvo in dobrodelnost povezujeta ljudi.

* * * * *

V Kaliforniji so na 63. kongresu Mednarodnega združenja festivalov in prireditev IFEA podelili nagrade Pinnacle za dogodke, ki so izmed prispelih prijav iz celega sveta najbolj izstopali na področju promocije in ustvarjalnosti v festivalski industriji. Festivalu Lent 2018 so podelili dve zlati in dve srebrni nagradi.

* * * * *

Na 42. festivalu Slovenska popevka smo slišali 13 tekmovalnih skladb, zmage pa se je razveselil Alex Volasko s skladbo 'Če pomlad nikoli več ne pride'.

* * * * *

V ljubljanskih Stožicah smo bili oktobra in novembra priča dvema velikima dogodkoma slovenskih glasbenikov. Prvi je bil Jan Plestenjak s prijatelji, koncert, s katerim je priljubljeni pevec proslavil 25 let svoje glasbene kariere, pa je bil spektakel.

* * * * *

Novembra se je po petih letih v Stožice vrnila skupina Perpetuum Jazzile. Na tokratnem koncertu so se prvič v svoji zgodovini osredotočili izključno na glasbo slovenskih ustvarjalcev in izvajalcev ter navdušili s šovom 'Le slovensko'.

Foto: Sašo Huzjak

* * * * *

Zdi se, da se radijska oddaja Izštekani stara kot vino in z vsakim letom pridobiva več poslušalcev, ki so ob njeni 25. obletnici dobesedno razgrabili vstopnice, ne zgolj za enega, temveč kar za dva jubilejna koncerta v kinu Šiška.

* * * * *

Za leto 2018 bi vsekakor lahko rekli, da je, kar zadeva glasbeni posel, imel svojo rdečo nit. Poimenujemo jo lahko Direktiva Evropskega parlamenta in sveta o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu oz. Copyright direktiva.

Ljudje še nikoli v preteklosti nismo uživali v glasbi do take mere, kot to počnemo dandanes, ko je glasba vseh časov na dosegu naših prstov. 5. julija je Evropski parlament glasoval o bistvenih določilih nove zakonodaje. Ob tem smo bili priča masivni kampanji dezinformiranja s strani spletnih velikanov, kot je Google, ki že leta vpliva na akademske kroge, zdaj pa so ga zasačili še pri manipuliranju novinarjev.

Glavni izziv, ki ga ureja nova evropska direktiva, je torej t. i. value gap. Direktiva bi dokončno uredila to področje in popravila nesorazmerno nizke zneske, ki jih prejemajo glasbeniki za uporabo glasbe na spletnih platformah.

Predlog 13. člena nove direktive, ki sproža največ polemik, določa, da "naj ponudniki storitev informacijske družbe, ki hranijo in dajejo na voljo javnosti varovana dela, ki so jih naložili njihovi uporabniki, poskrbijo za učinkovite sporazume z imetniki pravic za uporabo njihovih del", sicer pa naj tovrstna dela odstranijo s svojih platform, pri čemer ostajajo te storitve še vedno brezplačne za njihove odjemalce. 13. člen in celotno direktivo so podprla tudi vsa slovenska združenja, ki zastopajo kreativno industrijo. Napore glasbenikov za sprejetje nove direktive so podprla tudi domala vsa evropska združenja kreativne industrije in ugledni strokovnjaki z glasbenega področja.

Prvi predlog je bil, predvsem zaradi agresivnega nasprotovanja določenih civilnih gibanj, internetnih gigantov in nekaterih političnih struj, zavrnjen.

Združeni slovenski ustvarjalci so konec avgusta pripravili okroglo mizo Slovenske tiskovne agencije (STA), kjer so javnosti in slovenskim evropskim poslancem predstavili prednosti direktive. Prav tako je bilo slovenskim poslancem v Evropskem parlamentu poslano odprto pismo, zakaj je podpora nujno potrebna. Med drugim je v njem tudi informacija: šele po izpostavitvi dejanskih števil lahko predstavimo resnost problematike. Po pridobljenih podatkih naša trenutno ena najbolj aktualnih glasbenih skupin Siddharta za 4.000.000 ogledov na YouTube prejme v Republiki Sloveniji skupno nadomestilo (bruto znesek, ki si ga nato še delijo skupina in glasbena založba) v višini 4 EUR na leto.

Ponovna obravnava je sledila 12. septembra, kjer pa so Evropski poslanci Copyright direktivo sprejeli in tako odprli pot pogajanjem o končnem besedilu.

»Kampanja YouTube« se tako nadaljuje …

* * * * *

Po dveh zaporednih zmagah je IPF ponovno prejel nagrado v tekmovanju za najboljše letno poročilo. Organizator natečaja je časnik Finance, v družbi najbolj uglednih slovenskih podjetij pa se je IPF znašel že četrtič.

* * * * *

AKOS je letos oktobra objavil Predlog splošnega akta o spremembah in dopolnitvah Metodologije nadzorstva avdiovizualnih medijskih storitev in radijskih programov. Predlog je po mnenju večine iz stroke nezakonit. S takšnim načinom nadzora, kot ga predlaga sprememba, se namreč spreminja obveznost zagotavljanja zakonsko določenega deleža slovenske glasbe, ki se je po podatkih za zadnje leto že zmanjšal. Si res želimo v tem še dlje?

* * * * *

Tik pred koncem leta lahko zapišemo še en uspešno zaključen projekt. Gre za sklenjen nov skupni sporazum med IPF k.o. in Trgovinsko zbornico Slovenije, s katerim smo utrdili partnerski odnos. Sporazum odpravlja določene pravne negotovosti uporabnikov pri uporabi varovanih del iz repertoarja IPF, k.o., kolektivni organizaciji in posledično imetnikom pravic pa poleg urejenih odnosov prinaša predvidljive in stabilne prihodke.

* * * * *

Radi to počnemo. Pogledamo nazaj in potegnemo črto. Če je pod njo veliko pozitivnega, smo še toliko bolj zadovoljni. Če ne, se trudimo naprej.

Naj vam nikoli ne bo žal časa, ki ga namenjate za vse, kar je dobrega. In naj meje v tem ne obstajajo. Vsak dan naj bo radosten in pogumen, ustvarjalen in lep, jutri pa še lepši.

Vesel in doživet božič ter srečno v 2019 vam želi kolektiv IPF!